Jak vybrat správného influencera pro vaši značku?

Jak efektivně uchopit spolupráci s influencery a získat nadstandardní výsledky? Přečtěte si níže.

Influencer marketing je nedílnou součástí nejen e-commerce značek. Tento typ komunikace a oslovování nových potenciálních zákazníků můžete dnes potkat už i u restaurací, kamenných obchodů nebo služeb. Influenceři mají totiž na sociálních sítích mnohdy větší vliv než filmové celebrity, hudebníci nebo jinak známé osobnosti. Vybrat ale skutečně vhodného influencera pro danou značku není úplně tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vše se totiž netočí pouze okolo počtu sledujících. Za těmito slavnými lidmi na sociálních sítích se skrývá mnohem víc. Ne každá spolupráce by tedy dělala dobrotu. Jak ale toho správného influencera pro vaši značku vybrat? 

Co to vlastně je influencer marketing?

Tato definice je narozdíl od praxe poněkud jednodušší. Jednoduše by se influencer marketing dal popsat jako spolupráce s uživateli sociálních sítí, kteří disponují velkými publiky. Tito lidé se nazývají influenceři a je jich skutečně spousta. Mluví ke svým sledujícím a nechávají je nahlédnout do svých životů, ke kterým fanoušci kolikrát i silně vzhlíží a to si o propagaci produktů či služeb úplně žádá. Influencer marketing proto může fungovat naprosto skvěle, ale musí se už od začátku dobře nastavit. A to není tak jednoduché. 

Nejprve si stanovte cíle kampaně

Pokud si v hlavě hrajete s myšlenkou, že by asi nebylo tak od věci, sehnat pro svou značku nějaké influencery, položte si nejprve pár základních otázek. 

Jaký je můj cíl a čeho se týká?

Toto je asi nejzákladnější otázka, na kterou musíte znát jasnou odpověď. Pokud tomu tak není, nepomůže vám ani ten nejlepší influencer. Chcete propagovat nový produkt nebo službu? Dostat více do povědomí váš gastronomický podnik? Máte v plánu posílit prodej přes sociální sítě a oslovit potenciální zákazníky v tom nejlepším světle? S tím a mnoho dalším vám správně vybraný influencer může pomoct. Každý se ale zaměřuje na něco jiného, proto je dobré, mít sepsané okruhy zájmů, do kterých by váš ideální influencer měl zapadat. 

Kdo je můj ideální zákazník?

Jsou to ženy milující sport a zdravý životní styl ve věku 25-35? Nebo máte produkt vyloženě pro muže? Chcete oslovit spíše studenty? Všechno je možné, jen je třeba mít v tom jasno. Influenceři jsou různí, a proto mají i různá publika. Bez přesného zacílení se návratnosti z influencer marketingu nedočkáte. 

Kde se cílová skupina pohybuje?

Tato otázka si žádá o výzkum. K tomu, na jaké sociální síti hledat, vám hodně napoví i vize vašeho ideálního ideálního zákazníka (viz. otázka výše). Je potřeba tedy prozkoumat zákoutí sociálních sítí a vybrat tu pravou. Na té potom budete hledat i influencery. 

Podle odpovědí na tyto otázky pak dokážete vybrat relevantní okruh influencerů, kteří by se pro váš byznys hodili nejvíce. Tím ale nekončíme.

Co by vás mělo zajímat více než počet sledujících?

Možná to bude znít zvláštně, ale v dnešní době už počet followerů u influencera není spolehlivý ukazatel jeho kvality. Velmi často se totiž stává, že je publikum falešné. Takovým profilům pak říkáme “fakefluencers”. Ne každý má totiž ambice zaujmout a nasbírat tak reálné sledující, a proto není nic jednoduššího než si vysoká čísla na profilu nakoupit formou falešných profilů a s takovými spolupracovat opravdu nechcete. Co vám ale jejich kvalitu naopak prozradí mnohem spolehlivěji? 

Engagement

Komunikují sledující s daným influencerem? Je pod jeho příspěvky mnoho komentářů, na které i sám influencer odpovídá a celkově s publikem komunikuje? Pokud ano, jste s největší pravděpodobností na dobré cestě. V případě, že by interakce s publikem byla na nule, nejspíš bychom vám takový účet ani nedoporučili oslovovat.

Autenticita obsahu

Každý influencer má většinou své primární téma. Může u něj převládat například sport, jídlo, móda, kosmetika nebo se třeba zaměřuje na celkový lifestyle a právě to zpracování témat a originalita nám dokáže hodně napovědět. Obsah ideálního influencera by měl být unikátní a přirozený, což je ohromně důležité. Nikdo přece nestojí o ty umělé a nastrojené fotky, kde influenceři ukazují nové spolupráce bez přidané hodnoty. Kvalitní profil, který má určitý vliv, musí vykazovat kreativní příspěvky, osobní názory bez přetvářky a také nechávat nahlednou trochu víc “pod pokličku”. To lidi sledují s nadšením a takovým influencerům opravdu věří. 

Jak oslovit influencery?

Buď se to všechno, co jsme uvedli výše, rozhodnete podstoupit na vlastní pěst. Uděláte si řádnou analýzu, dáte dokupy strategii, vyberete a napřímo oslovíte influencery, dohodnete se s nimi na podmínkách (ty jsou občas velmi nepříznivé pro jim naprosto neznámé firmy či jednorázové spolupráce), dáte dohromady smluvní dokumentaci, následně nastavíte vhodná KPIs, díky kterým budete vyhodnocovat průběh spolupráce - nebo to necháte na nás. V Plavec Media totiž udržujeme blízký vztah s těmi nejlepšími influencery a dokážeme vám tak vyjednat výhodné podmínky se zaručenými výsledky. Vyhnete se tak hlavně i různým nepříjemnostem, které při komunikaci s influencery hrozí (například že riziková pověst daného člověka může snadno pošpinit i tu vaši). 

Influencer marketing je někdy opravdu náročný, ale za ty výsledky to stojí. Pokud tedy o takovém kroku přemýšlíte, neváhejte. Navíc jsme tu my, připraveni vám pomoci.